Måndag!



På måndagar är tjejerna alltid lediga från sin förskola/skola. Då åker vi till Järpen och går på "kyrkis" eller öppna förskolan där! Den är helt fantastisk- både för barnen och mammorna! Först träffas vi och leker ute på gården en stund, sen går vi in och leker, utrymmena är uppbyggt precis som en vanlig förskola, med kuddrum, pyssel/målar rum och dockvrå och rutchkana etc.
Här sitter vi och har samling som vi har varje gång innan lunch. Sen rullas matvagnen in, och det är ju det bästa av allt-att slippa laga lunch! Få den tillredd och serverad av någon annan! Till ett pris på 10:- per barn! Idag fick vi köttbullar, mackor, potatis sallad och sen kaffe och te till de vuxna! Från 9.30 -13.00 får vi vara där. Sen brukar vi vara några som stannar kvar och leker i parken efter det åxå.
Jag är så tacksam över att den finns! Så har man något program för dom annars rätt så rastlösa små tjejerna..

Påvägen hem i bilen (vi åker ca25min) brukar Mini och Milton oftast somna. Då passar Molly och jag på att "prata" :) Idag sa hon- "Mamma, jag ha tittat och tittat upp i himlen hela tiden, men jag kan inte se mormor Brita! Var är hon?! Varför vill hon inte att vi ska se henne?" Jaa..vad svarar man..att jag inte vet riktigt var hon är!
"Lova mig mamma att du finns kvar här på jorden tills jag blivit stor!" Jag ska försöka...Sen sa hon "Mamma, det är mycket roligare att vara barn! Då slipper man jobba! Hur länge kommer jag att vara barn ännu?"
Jaa..du lilla hjärtat, du är barn så länge du går i skolan..vissa blir ju aldrig vuxna :) Din pappa tex. han vill aldrig bli vuxen! fast det sista sa jag inte..
Det blir bara mer och mer "djupa" diskussoner med min snart 6 -åriga tjej. Många frågor som ställs och som måste bli besvarade! Så gott det går...

Kommentarer
Postat av: Jenny Rehnström

Hej Ica! Kul att du har uppdaterat bloggen igen...Jag och Ella går också på kyrkis en gång i veckan här i Hölö och hon älskar det!! Ni ser ut att ha roligt! :)

2011-10-10 @ 19:41:32
URL: http://ellasmammas.blogg.se/
Postat av: Linda

Gulligaste Mollsan! Det är så härligt med dessa underbara funderingar! För dem är allt svart eller vitt och de tror att man vet allt. Njut och försök att svara bäst du kan. Kram

2011-10-10 @ 20:47:47
URL: http://buslarson.blogg.se/
Postat av: Marika

Ja dom e söta... I kväll sa jag till Wilma :

-nu måste du sova.

- varför? Dör jag annars?

- nja... Inte riktigt...

Mycket de funderar på...

Skönt att ni hinner prata ibland. Det behöver man när man är 6 år. Och 30 + också för den delen :-)

2011-10-10 @ 21:55:00
Postat av: Marie B

Mysigt att prata med Molly om livets storheter. Kram

2011-10-11 @ 08:23:03
Postat av: Lotta

Hej vännen! Vilken bloggfart du fått upp! Håll den du! :) Vad lyxigt...Fixad och färdigserverad mat tackar man sällan nej till. Tyckte först det var Milton som dansade på där i mitten:)Och Mini - hon ser ju ut som en riktig liten brutta ju! Bra att ni kommer hem emellan!

Fint med riktiga frågor och diskussioner med gullungarna, man märker liksom att man inte riktigt har svar på allt, eller snarare att man inte vet vilket svar man vill ge.. Här funderas det ofta på att maten, köttet, kommer från djuren. Hmm..

Ses snaaart, puss & kram!

2011-10-11 @ 19:14:28
Postat av: Tina

Adrian funderade en kväll när vi läste godnattsaga vad horisont är. Jag förklarade för honom och vi läste vidare.. Efter en stund sa han strängt. "nej hördu mamma, det där stämmer nog inte, man kan ju inte åka båt upp i himlen heller"

2011-10-11 @ 21:14:52
Postat av: Martin

Kommer Molly faktiskt ihåg mommo? eller e de från foton bara?

2011-10-16 @ 10:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0