En skit dag!

Dagar som dessa betvivlar jag hur jag ska orka med ännu ett barn i vår familj! Jaa..jag vet det låter hemskt, men ibland, under senare tid precis varje dag, driver mina barn mig till vansinne!! Speciellt Mini. Hon började dagen aldeles för tidgt idag, kvart i 6 började hennes jämmer rop, som övergick i skrik och gnäll. Hon var ju hur trött som helst, men kunde banne mig inte somna om! Hon fick mjölk och smörgås som hon gnällde om, sen sku hon ha klänning på. Visst jag stiger upp igen sätter på henne en klänning och tror att jag nu ska få slumra lite till medan hon tittar på Bolibomppa tills det ljusnar..men ack så fel jag har! hon fortsätter att skrika "mammaaa!!" med jämna mellanrum..och gnäller om det ena och det andra!
Det bör ju åxå tilläggas att min kära man höll påoch mekade med cyklen i vårt vardagsrum (!) och packade bilen till ca kl. 12 igår kväll. så jag somnade rätt sent. Marcus åkte iväg till Gesunda på cykelhelg med Gynter imorse halv 6. 
Just den här helgen var jag verkligen inte uppladdat för att bli själv med våra små vildingar, utan bil dessutom! Men jag tänkte att vi får väl ta det lte lugnt här hemma..Men så börjar då denna dag och jag skulle bara vilja dra täcket över huvudet och somna om! men det var så gott som omöjligt då jag med jämna mellanrum påmindes om min muntra 3-årings gnäll-skrik som skar genom märg och ben. Runt halv 8 vaknar Molly stackarn som väcks in  denna vansinnes morgon då hennes mamma redan nu är så irriterad och trött att hon lätt bara skulle kunna gå ut genom dörren och bara gå sin väg!
Allt jag föreslog att vi skulle göra blev bara fel, tjejerna bråkade om precis allt, rev varandra i håret, skrek och bråkade! jag insåg att någon lugn mys lördag skulle det inte bli..det vra bara att överleva fram till lunch och hoppas på att få vila några timmar mitt på dagen iallafall!
vi gick ut och plockade maskar! Jag klädde på oss galonisar, stövlar, fleece, regnajacka och stövlar. Det spöregande ute, 7 grader och blåst! Jaa! Vilken dag! Men vi hittade många maskar! Fine! DEt gick bra i ca. 10 min. sen snubblade Mini med ansiktet i en vattenpöl! just då kommer vår super trevliga granne ut och vi försöker ha en vuxen konversation, men jag hör inget av vad hon säget för Mini står och vrålar brevid mig. Så vill Molly gå in. Och jag inser att jag och Mini måste göra det samma- Hon ha kissat på sig! yes! Klockan är nu 10. In igen, dygnsura kläder över hela golvet, båda barnen gråter! Jag har inte heller långt till tårarna kan jag säga..
Jag inser att det är dags för lunch och vila för oss allihop, det går inte en minut till. Snabbt steker jag några köttbullar och kokar pasta till. Tjejerna äter med en ovanligt stor aptit. Sen lägger vi oss och läser sagor, jag är så trött så jag har svårt att hålla mig vaken. Men vad händer med Mini när hon är super trött?! Joo..hon gör allt för att inte somna -Psykbryt nr. 30 denna dag. Och jag och Mini äör ruskigt osams igen och hon skriker dumma mamma!! Vad tyyyst Mini!! Skriker Molly och allt är kaos iGEN! Efter ca en halv timme sover dom iallfall båda två!
Halleluja! Tyvärr satte jag mig vid datorn istället för att gåoch lägga mig på en gång..mycket dåligt beslut!
Så jag hann ju precis lägga mig ner så hörde jag att Mini hade vaknat! På samma humör fortfarande! hon stod vid sängen och bara skrek-helt utan anlednig! Varför kunde hon inte sova tills hon var pigg och glad?!
Jag kände bara nej! Jag orkar inte!!!
På nåt jä-vla vänster lyckades jag packa ihop en matsäck, fixa varm saft, klä på oss alla igen, och så gick vi ut! det hade slutat regna nu. så gick vi bort till skogen bakom min förskola och satt oss ner i en skogsdunge och började fika. Då kom ösregnet! Men det gjorde inget, vi hade regnkläder på oss, kanelbullarna var goda, barnen var glada och saften värmde.
Det var just i det ögonblicket, när vi satt där i en skogsdunge med regnet smattrandet i ansiktet som jag insåg att efter varje skitdag kommer belöningen! Och nu vände det denna dag..Tjejerna tyckte det här va det mysigaste dom hade gjort pålänge!
Sen gick vi hem och gjorde köttsoppa och bakade bröd. Tjejerna lekte hur bra som helst resten av kvällen.
Och nu såhär, när dagen lider mot sitt slut, vi är alla nybadade, lördagsgodiset upphällt i skålar och vi sitter nerbäddade  soffan känns livet trots allt rätt så bra. Och..jag lovar att imorgon ska jag vara en bra mamma med bättre tålamod. Bara jag får sova inatt...



Mina högt älskade tjejer, tro inget annat!



Blder från en annan dag när Marcus var på utflykt i cykelbacken med tjejrna!!

picnic i skogen är alltid kul!



Jag hittade väldgt bra förvarings lösningar på IKEA i Trondheim igår! nu väntar vi bara på att vår lägenhet ska bli klar så att vi kan flytta in och börja möblera!



idag var det dags att lossa på barcelona flätorna!! Tjejrna protesterade vilt först, men jag fick hota med att håret annars skulle lossna och då ville inte Molly ha kvar sina flätor!

Men nu ska jag gå och mysa med mina små prinsessor!


Kommentarer
Postat av: Ela

Pust, vilken dag du har haft! Vissa dagar känner man sig helt slut redan till lunch, det är ett under att man klarar av att fungera fram till kvällen... Trotsiga barn är en prövning, lyckligtvis går det ju oftast ganska snabbt om. Här är vi också inne i en ganska häftig period för tillfället, jag som trodde att jag har ett långt tålamod, har märkt att så inte är fallet ;)Här växlar Alfreds humöret på 5 minuter och man kan under samma 5 minuter höra att man både är världens bästa och världens dummaste mamma. Inte är det lätt alla gånger! En stor orkakram till dig :)

2010-09-18 @ 21:02:53
Postat av: Ulrika

Kramar till en toppenmamma!

2010-09-18 @ 22:27:48
Postat av: Santo

Oj, nej!!! Du som alltid har sååå mycket tålamod, flickorna måste faktiskt ha varit jobbiga! Men som du sa, efter en skitdag kommer det alltid en belöning! =)Du fixar nog allting galant, kramar från oss i Tenala

2010-09-19 @ 09:33:25
URL: http://alexandraekholm.peppar.fi/blog/
Postat av: Sofie

2010-09-19 @ 13:54:27
Postat av: Sofie

Hoppas dagen varit bättre idag, låter verkligen som om du hade fullt upp igår... Ibland har man sådana dagar o oftast inträffar dom när man e ensam! Får se till att vi träffas samtidigt nästa gång. Kul att du var på Ikea ska bli kul o se lägenheten nästa år! Ha det nu så bra och snart e ju din man hemma om dom håller vad dom lovar, men man vet ju aldrig med de där två.. Kram på dig!

2010-09-19 @ 13:59:04
Postat av: Anonym

Heej! Skönt med måndag igen? ;) Gnällande barn, eller gnällande EGET barn, är såå frustrerande ibland. Känner igen mycket av det där. Skulle va bra med dagssömn här ibland också, så då tar vi till en film. Men när vildingen märker att han blir trött, så skruvar han ju upp tempot och stänger tv:n! Och skulle han råka somna, i bilen nån gång kanske, så skriker han en halv timmer efter att han vaknat, för det är ju så synd om honom när han är lite trött... Sov lite till då skulle man ju tycka, själv har man ju inga problem med det! Och sen, ibland, smyger ju sig tyvärr dessutom ett dåligt samvete på en för att man visat lite för mycket irritation :( Men vi kan ju alltid skylla på att vi är gravida...

Vi har faktiskt haft en bra helg. Vi var till Kimito och lyssnade på Sås o Kopp. Succé som vanligt!

Jaså det var Ikea nu, vad roligt! Jag håller också på och fixar lite i rummen, vet dock inte riktigt hur det skall bli än, men plats för en krabat till får man ju lov att fixa nånstans ifrån. När var det ni skulle ha lägenheten inflyttningsklar? Du har ju tid att planera i detalj nu hur du vill ha det!

Sköt om er, och hälsa alla dina kära. Vi hörs!

2010-09-20 @ 10:19:56
Postat av: Mikaela

Man blir ju galen när det är så där men som tur är känns det genast bättre när dom blir "normala" igen! 20 november får vi lite barnledigt, längtar... KRAM

2010-09-20 @ 19:56:38
URL: http://melkersfamilj.blogg.se/
Postat av: Sofia

Bryt ihop och kom igen är ett ganska bra uttryck låter det som... ;)

Skönt att allt löste sig till slut...

Kramar till er alla 5 ;)

2010-09-23 @ 17:26:00
URL: http://mattelins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0